سازمان‌های علمی بین‌المللی

Responsive Image
Responsive Image






حوزه اقیانوس‌شناسی

کمیسیون بین‌الدول اقیانوس‌شناسی (IOC)
کمیسیون بین دولتی اقیانوس‌شناسی یونسکو با هدف گسترش و هماهنگی برنامه‌های بین‌المللی در زمینه تحقیقات و خدمات دریایی، سیستم مشاهدات جهانی، کاهش مخاطرات و توسعه ظرفیت‌ها به منظور درک بهتر و مدیریت مؤثر در منابع اقیانوسی و نواحی ساحلی در سیستم ملل متحد در چارچوب سازمان یونسکو فعالیت می‌کند.
تلاش این کمیسیون گسترش حاکمیت بر دریا و اقیانوس‌ها، مدیریت و ظرفیت سازمانی و گسترش  تصمیم‌گیری کشورها در ارتباط با منابع دریایی، تنوع اقلیمی و تقویت و توسعه پایدار محیط‌زیست دریا با تأکید بر کشورهای درحال توسعه است.
اهداف کمیسیون: سلامت زیست بوم، مخاطرات دریایی، تغییر اقلیم و ارتقاء دانش علمی
این برنامه با دارا بودن  بیش از ۴۰سال سابقه کار ، دانشمندان مختلف از سراسر جهان و از مناطق مختلف را در ارتباط با فرآیندهای زمین‌شناسی و مطالعات مربوط به زمین گرد هم آورده است.
رابط ملی با کمیسیون، پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی است.
مركز منطقه‌اي آموزشي-پژوهشي اقيانوس‌شناسي غرب آسيا- یونسکو
این مرکز مبنایی برای درک علمی بهتر از فرآیندهای مرتبط با دریا و اقیانوس در منطقه بوده و به کشورهای منطقه در دستیابی به توسعه پایدار و تسهیل همکاری‌ها و مشارکت‌های منطقه‌ای کمک خواهد کرد و از نظر تبادل تجربه و دانش اقیانوس‌شناسی، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی از اهمیت ویژه‌ای در منطقه برخوردار است.
اهداف/ وظایف مرکز:
الف حصول اطمینان از مشارکت دو جانبه و هماهنگ اعضای منطقه در مطالعات اقیانوس شناسی با تنظیم پروژه ها، همایش و دوره‌های آموزشی مشترک،
ب: تعریف مشکلات منطقه‌ای که راه‌حل آن نیاز به همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دارند و مساعدت در شناسایی نیازهای آموزشی، تربیتی و کمک‌های متقابل به ویژه آنهایی که به برنامه‌های مرکز مربوط باشد،
پ: مساعدت در شناسایی و تحقق اولویت‌های ملی و منطقه‌ای با به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه از طریق برگزاری  دوره‌های آموزشی و محافل علمی،
ت: به کارگیری جامعه دانشگاهی و پژوهشگر، کارشناسان سازمان‌های دولتی و غیر دولتی، بخش صنعت و تصمیم گیران منطقه و خارجی در یافتن راه هایی برای حل چالش‌های اقتصادی و اجتماعی موجود در منطقه از طریق مشورت و تبادل دیدارها و غیره. (این هدف از طریق گردهمایی‌های شبکه‌های منطقه‌ای برای پرداختن به این
چالش‌ها، بررسی درک علمی از این تأثیرها و بحث درباره سیاست‌های بهره‌برداری و حفاظت از دریا و سواحل در حمایت از توسعه اقتصادی به دست خواهد آمد)
ث: نظارت و هماهنگی اجرای پروژه‌های مشترک با مشورت با نهادهای ملی و بین‌المللی کشورهای عضو به منظور جلوگیری از تکرار و هم‌پوشانی اقدامات از طریق برگزاری نشست‌های منظم با شرکای منطقه‌ای.
کمیته بین‌المللی تبادل داده‌ها و اطلاعات اقیانوسی (IODE)

کمیته بین‌المللی تبادل داده‌ها و اطلاعات اقیانوسی یکی از شبکه‌های کمیسیون بین دولتی اقیانوس‌شناسی است که در سال ۱۹۶۱ جهت افزایش تحقیقات دریایی، بهره‌برداری و توسعه آنها از طریق ایجاد تسهیلاتی برای تبادل داده‌ها و اطلاعات اقیانوسی بین کشورهای عضو شرکت‌کننده و با هدف آشنا شدن با نیازهای کاربران به داده‌ها و اطلاعات اقیانوسی، تأسیس شد.

پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی از سال ۱۹۹۵ به عنوان مرکز ملی داده‌های اقیانوسی در جمهوری اسلامی ایران از سوی کمیته بین‌المللی تبادل داده‌ها و اطلاعات اقیانوسی به رسمیت شناخته شده است.

سامانة جهانی هشدار سونامی در منطقة اقیانوس هند (IOTWS)

وقوع سونامی در سال ۲۰۰۴ در جنوب و جنوب شرقی آسیا و در منطقه اقیانوس هند سبب شد که این موضوع به عنوان یک تهدید جدی طبیعی تلقی گردد. در پی سفر هیأت کارشناسی مجمع بین دولتی اقیانوس‌شناسی در شهریورماه ۱۳۸۵ و با توجه به اینکه آب‌های ساحلی ایران به دلیل وجود گسل‌های فعال و مهم از جمله گسل مکران در دریای عمان از استعداد بالای برای وقوع سونامی برخوردار هستند، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در تلاش است تا جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرکز منطقه‌ای هشدار سونامی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان تعیین و معرفی شود. در این رابطه تا کنون هماهنگی‌های بسیار خوبی با سازمان هواشناسی، سازمان نقشه برداری، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، ستاد حوادث غیرمترقبه کشور و دانشگاه تهران صورت گرفته است و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در این میان نقش هماهنگ کننده ملی را بر عهده دارد.

شبکه جهانی پایش آبسنگ‌های مرجانی (GCRMN)

شبکه جهانی پایش آبسنگ‌های مرجانی یک شبکه علمی بین‌المللی است که تلاش دارد سطح مدیریت و نظارت بر آبسنگ‌های مرجانی را از طریق تجهیزات، داده‌های اطلاعاتی، آموزش نیروی‌انسانی، رفع چالش‌ها و جذب کمک‌های مالی ارتقا دهد. این شبکه جهانی در چهارچوب 17 شبکه منطقه‌ای فعالیت می‌کند و مقر آن در استرالیا قرار دارد.

سازمان بین‌المللی دانشگاه‌های دریایی جهان (WMU)

در سال 1983 توسط سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) ، یک آژانس تخصصی سازمان ملل متحد ، به عنوان مرکز برتر آن در زمینه تحصیلات تکمیلی دریایی ، تحقیق و تقویت ظرفیت تأسیس شد. این دانشگاه برنامه های آموزشی منحصر به فرد تحصیلات تکمیلی را ارائه می دهد ، تحقیقات گسترده ای را در زمینه مطالعات دریایی و اقیانوس انجام می دهد و به منظور توسعه پایدار سازمان ملل متحد ، ظرفیت های دریایی را ادامه می دهد.

شبکة بین اسلامی علمی و فناوری اقیانوس شناسی (INOC)

شبکه بین اسلامی علمی و فناوری اقیانوس‌شناسی (INOC) در نوامبر سال ۱۹۸۷ توسط کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان کنفرانس اسلامی  (COMSTECH) تأسیس شده و فعالیت خود را از آوریل ۱۹۸۹ شروع کرده است. این شبکه، نهاد تخصصی اقیانوس‌شناسی در چارچوب سازمان کنفرانس اسلامی محسوب شده و مقر آن در ازمیر ترکیه قرار دارد. کشورهای عضو این شبکه عبارتند از: الجزایر، بنگلادش، اندونزی، عراق، مراکش، پاکستان، سنگال، تونس، ترکیه، مصر، ایران، عراق، کویت، لبنان، مالزی، موریتانی، عمان، پاکستان، عربستان سعودی، سودان، سوریه، تانزانیا، امارات متحده عربی.
در حال حاضر رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی نائب رئیس INOC است.






حوزه زلزله شناسی

Responsive Image
مرکز بین‌المللی لرزه‌نگاری   (ISC)     

یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی است که وظیفه جمع‌آوری نهایی، تجزیه و تحلیل قطعی و انتشار لرزه‌خیزی جهانی را بر عهده دارد این مرکز در سال 1964 به عنوان یک سازمان بین‌المللی مستقل از دولت‌های ملی تشکیل شد که کار لرزه ه‌شناسی بین‌المللی را در جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های لرزه‌ای از سراسر جهان، و به‌ویژه برای رسیدگی به جریان افزایش داده‌ها از استاندارد جهانی دنبال می‌کند. شبکه لرزه نگاری (WWSSN) نیز در آن سال تاسیس شد. وظیفه اصلی مرکز، جمع آوری و تجزیه و تحلیل مجدد تمام تاریخ لرزه ای زمین لرزه های موجود به منظور تولید داده های قطعی در مورد زلزله است .

مرکز منطقه‌ای  آموزشی و پژوهشی مدیریت ریسک و تاب‌آوری زلزله برای غرب و مرکز آسیا-یونسکو

این مرکز بنا به پیشنهاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و با مصوبه مجمع عمومی یونسکو (پاریس)، هیات دولت و مجلس شورای اسلامی تاسیس شده است. ارایه خدمات فنی و تخصصی در زمینه کاهش ریسک زلزله، مدیریت بحران و ارتقای تاب­ آوری در برابر زلزله­ های احتمالی به کشورهای واقع در غرب و مرکز آسیا (براساس ویژگی­های کالبدی، اجتماعی – اقتصادی و فرهنگی این کشورها) و تسهیل همکاری های بین‌المللی در زمینه ایمنی در برابر زلزله و مخاطرات طبیعی از مهمترین اهداف تشکیل این مرکز می­باشد.
مهمترین ماموریت های این مرکز کمک به دولت­های منطقه برای توسعه نقشه راه و تدوین طرح جامع کاهش خطرپذیری زلزله در سطوح مختلف به منظور ارتقای تاب­‌آوری در برابر زلزله؛ و نیز شناسایی اولویت‌های ملّی و منطقه­‌ای در زمینه کاهش خطرپذیری سوانح و پاسخ به نیازهای مرتبط می‌باشد. همچنین تقویت ظرفیت­ها و توانمندی­های ملّی تا منطقه­ ای در زمینه کاهش خطرپذیری زلزله؛ برگزاری دوره­‌های آموزشی و تحصیلی جهت ارتقای آگاهی عمومی و دانش تخصصی در منطقه؛ همکاری با کشورها در اجرای پروژه‌ها و فعالیت­های آموزشی مشترک (نظیر اجرای مانورهای منطقه‌­ای زلزله)؛ و نیز جلب مشارکت حامیان محلّی و بین‌­المللی برای پشتیبانی از پروژه‌های کاهش خطرپذیری سوانح در منطقه از دیگر ماموریت‌های این مرکز عنوان شده است.
مرکز مذکور هم از بعد محدوده جغرافیایی تحت پوشش (غرب و مرکز آسیا) و هم از بعد دامنه فعالیت­ های حرفه­ ای (آموزش و پژوهش در زمینه ریسک و تاب­ آوری) در نوع خود منحصر به فرد بوده و فعالیت­ های آن نیز مورد نیاز تمامی کشورهای منطقه می­باشد. لذا این مرکز می­تواند ظرفیت­ های مضاعفی را در زمینه فعالیت­ های مرتبط با کاهش ریسک و مدیریت بحران زلزله در منطقه ایجاد نماید.

مرکز چند‌رشته‌ای مهندسی زلزله (MCEER)

مرکز چندرشته‌ای تحقیقات مهندسی زلزله (MCEER)، که در سال 1997 تأسیس شد، بر پایه‌ای بنا شده است که توسط مرکز ملی قبلی تحقیقات مهندسی زلزله، که توسط بنیاد ملی علوم در سال 1986 تأسیس شده بود، ایجاد شده است MCEER به دنبال راه‌حل‌هایی برای کاهش تلفات زلزله و کمک است.  جوامع در هنگام مواجهه با زلزله آمادگی بهتری دارند و به طور فزاینده ای انعطاف پذیر هستند. ماموریت این مرکز کشف، پرورش، توسعه، ترویج، کمک به اجرا و در برخی موارد آزمایش آزمایشی اقدامات نوآورانه و فناوری های پیشرفته و نوظهور برای کاهش تلفات ناشی از زلزله به شیوه ای مقرون به صرفه است. پروژه‌ها بر استفاده از فناوری‌ها برای تقویت تأسیسات حیاتی - بیمارستان‌ها، بزرگراه‌ها و تأسیسات خدماتی - که جوامع در مواقع بحران به آن‌ها وابسته هستند، و برای بهبود واکنش اضطراری پس از زلزله، مدیریت بحران و بهبودی متمرکز هستند.  برنامه سراسری MCEER برای تحقیق، آموزش و توسعه شامل همکاری با تجارت، صنعت و دولت است. محققان برجسته از رشته‌ها و مؤسسات متعدد در سراسر ایالات متحده دانش، تخصص و دیدگاه بین‌رشته‌ای را با تجهیزات تجربی و محاسباتی پیشرفته در زمینه‌های مهندسی زلزله و مطالعات اجتماعی و اقتصادی ادغام می‌کنند. نتیجه یک برنامه سیستماتیک، "مهندسی" از تحقیقات پایه و کاربردی برای کاهش اثرات زلزله است.

Responsive Image






حوزه های عمومی

پایگاه الکترونیکی  ASCE Online
مرکز چندرشته‌ای تحقیقات مهندسی زلزله (MCEER)، که در سال 1997 تأسیس شد، بر پایه‌ای بنا شده است که توسط مرکز ملی قبلی تحقیقات مهندسی زلزله، که توسط بنیاد ملی علوم در سال 1986 تأسیس شده بود، ایجاد شده است MCEER به دنبال راه‌حل‌هایی برای کاهش تلفات زلزله و کمک است.  جوامع در هنگام مواجهه با زلزله آمادگی بهتری دارند و به طور فزاینده ای انعطاف پذیر هستند. ماموریت این مرکز کشف، پرورش، توسعه، ترویج، کمک به اجرا و در برخی موارد آزمایش آزمایشی اقدامات نوآورانه و فناوری های پیشرفته و نوظهور برای کاهش تلفات ناشی از زلزله به شیوه ای مقرون به صرفه است. پروژه‌ها بر استفاده از فناوری‌ها برای تقویت تأسیسات حیاتی - بیمارستان‌ها، بزرگراه‌ها و تأسیسات خدماتی - که جوامع در مواقع بحران به آن‌ها وابسته هستند، و برای بهبود واکنش اضطراری پس از زلزله، مدیریت بحران و بهبودی متمرکز هستند.  برنامه سراسری   MCEER برای تحقیق، آموزش و توسعه شامل همکاری با تجارت، صنعت و دولت است. محققان برجسته از رشته‌ها و مؤسسات متعدد در سراسر ایالات متحده دانش، تخصص و دیدگاه بین‌رشته‌ای را با تجهیزات تجربی و محاسباتی پیشرفته در زمینه‌های مهندسی زلزله و مطالعات اجتماعی و اقتصادی ادغام می‌کنند. نتیجه یک برنامه سیستماتیک، "مهندسی" از تحقیقات پایه و کاربردی برای کاهش اثرات زلزله است.
پایگاه الکترونیکی IBSCO
خدمات اطلاعات EBSCO ، دفتر مرکزی آن در ایپسویچ ، ماساچوست ، بخشی از EBSCO Industries Inc. ، یک شرکت خصوصی است که مقر آن در بیرمنگام ، آلاباما است. EBSCO محصولات و خدماتی را به انواع مختلف کتابخانه ها در سراسر جهان ارائه می دهد. محصولات آن شامل EBSCONET ، یک سیستم کامل مدیریت منابع الکترونیکی و EBSCOhost است که یک سرویس تحقیق آنلاین مبتنی بر هزینه را با 375 پایگاه داده متن کامل ، مجموعه ای از 600000 کتاب الکترونیکی به علاوه ، فهرست موضوعات ، منابع پزشکی مراقبت ارائه می دهد. ، و مجموعه ای از بایگانی های دیجیتال تاریخی. در سال 2010 ، EBSCO خدمات کشف EBSCO (EDS) خود را به م institutionsسسات معرفی کرد ، که به شما امکان جستجوی مجموعه ای از مجلات و مجلات را می دهد.
 
نحوه ارتباط و همکاری با سازمان: دریافت مقالات علمی و نمایه فصلنامه علوم و مهندسی زلزله در پایگاه الکترونیکیEBSCO
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (UNESCO)
یونسکو یکی از سازمان‌های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که درسال ۱۹۴۵ تشکیل شد. هدف این سازمان کمک به صلح و امنیت در جهان از راه همکاری بین‌المللی در زمینه‌های آموزشی و علمی و فرهنگی به منظور افزایش احترام به عدالت و قانون‌مداری و حقوق بشر، بر پایه منشور سازمان ملل متحد است. 195 کشور عضو یونسکو هستند. مقر آن در پاریس پایتخت فرانسه است و دفاتری در کشورهای مختلف از جمله ایران دارد.
یونسکو در پنج بخش اصلی فعالیت دارد که عبارتند از: بخش آموزش، بخش علوم طبیعی، بخش علوم انسانی و اجتماعی، بخش فرهنگ و بخش ارتباطات و اطلاعات. 
کارکردهای یونسکو: آزمایشگاه عقاید، هنجارسازی، مرکز مبادله اطلاعات، ظرفیت ساز و تسهیل کننده همکاری های بین المللی یونسکو جوایز و مدال‌هایی را در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی ارائه می‌کند که برخی از آنها عبارتند از:

•    جایزه کالینگا برای فراگیر کردن دانش
•    جایزه اخلاق در علم ابن سینا- یونسکو
•    جایزه کارلوس جی فینلای در میکروبیولوژی
•    جایزه جواد حسین برای دانشمندان جوان
•    جایزه سلطان قابوس برای حفاظت از محیط زیست
•    جایزه بین‌المللی رودخانه‌های دست ساز برای حفاظت از منابع آب در مناطق خشک و نیمه خشک
•    مدال انستیتو پاستور – یونسکو
•    جایزه یونسکو – ال اورئال برای زنان دانشمند

ب: میزبانی مراکز نوع دو و کرسی های یونسکو
یکی از مهم‌ترین حوزه های صلاحیت یونسکو، مجوزهایی است که این سازمان برای تاسیس مراکز نوع دو (Category-2) به کشورها اعطار می‌کند. کشورها با میزبانی این مراکز در یک حوزه خاص و ویژه، نقش و نفوذی منطقه ای در آن حوزه پیدا می کنند. در حال حاضر، ایران میزان هشت مرکز نوع دو یونسکو است:

-    مرکز بین‌المللی علوم پایه مرتبط با سلامت و تغذیه انسانی
-    مرکز منطقه‌ای مطالعات حفظ میراث ناملموس
-    مرکز منطقه‌ای توسعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد
-    مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آب
-    مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری
-    مرکز منطقه ای آموزش و پژوهش اقیانوس شناسی غرب آسیا
-    مرکز بین المللی مدیریت یکپارچه آبخیزداری و منابع زیستی برای مناطق خشک و نیمه خشک
- مرکز منطقه‌ای آموزشی و پژوهشی مدیریت خطرپذیری و تاب‌آوری در برابر زلزله برای غرب و مرکز آسیا

علا.وه بر این مراکز، کرسی های یونسکو نیز، به استراک گذاری دانش و تجربیات کمک می کنند. فهرست کرسی های تاسیس شده یونسکو در ایران به شرح زیر است:

-    کرسی یونسکو در مطالعات اخلاق زیستی (تاسیس 1400)
-    کرسی یونسکو در مخاطرات زمین شناختی ساحلی (1400)
-    کرسی یونسکو در زمینه ترویج علم (1398)
-    کرسی یونسکو در زمینه ارتباطات در علم و فناوری ( 1396)
-    کرسی یونسکو در زمینه تاریخ طب سنتی (1396)
-    کرسی یونسکو در زمینه آموزش محیط زیست  (1396)
-    کرسی یونسکو در زمینه سلامت اجتماعی و توسعه (1395)
-    کرسی یونسکو در زمینه آموزش و یادگیری الکترونیکی (1395)
-    کرسی یونسکو در زمینه حقوق بشر، صلح و دموکراسی در دانشگاه شهید بهشتی (۱۳۹۵)
-    کرسی یونسکو در در فضای مجازی و فرهنگ: دو فضایی شدن جهان (1394)
-    کرسی یونسکو با عنوان : معلمان به عنوان یادگیرندگان مادام العمر (1393)
-    کرسی یونسکو در زمینه مدیریت بلایای طبیعی (1393)
-    کرسی یونسکو در آموزش مهندسی   (1393)
-    کرسی یونسکو در بازیافت آب  (1393)
-    کرسی یونسکو درزمینه بیوفیزیک دیابت (1393)
-    کرسی یونسکو درزمینه کارآفرینی (1388)
-    کرسی یونسکو درمدیریت، برنامه ریزی و تضمین کیفیت در آموزش عالی (۱۳۸۶)
 
کمیته دائم همکاری های علمی فناوری سازمان همکاری اسلامی (COMSTECH)
کميته دائمي همکاريهای علمی و فناوری سازمان همكاري اسلامی (COMSTECH)، در راستای پيگيري و اجراي اهداف سازمان کنفرانس اسلامی، در سومين اجلاس سران كشورهاي اسلامي در مکه به سال 1981تأسيس گرديد. مقر اين کميته در اسلام آباد، پاکستان و رياست آن با رئيس جمهوری پاکستان است. مرجع ملی کامستک در ايران، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ايران می‌باشد.

اهداف کامستک 
- ارزيابی منابع مادی و انسانی کشورهای عضو و تعيين نيازهای علمی و فناوري امت اسلامی
- ايجاد امکانات بومی کشورهای مسلمان در زمينه علم و فناوری از طريق همکاری‌های متقابل 
- ايجاد يک ساختار نهادی مؤثر و کارا برای برنامه ريزی، تحقيق و توسعه و تشويق فعاليت‌های علمی و فناوري در سطح منطقه و جهان اسلام 
- ايجاد همکاری ميان کشورهای مسلمان برای حل مشکلات آنها درحوزه‌های علمی و فنی با تکيه بر اقدامات دسته جمعی 

تسهيلات و فعاليت‌هاي كامستك عبارتند از: 

-     برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کمک مالی به برگزاری اين کارگا¬ه‌ها در کشورهای عضو. 
  -     ارائه پژوهانه (کمک مالی) برای اجرای پروژه‌های علمی.
-    کمک به جشنواره خوارزمی در قالب جوائز نقدی و صدور گواهينامه برای برگزيدگان.
-    تهيه کتاب "راهنمای دانشمندان و مهندسان کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی" ودرج آن در سايت اين سازمان.
-     اعطاي جايزه به دانشمندان کشورهای عضو. اعطاي  چهار جايزه 3000 دلاري و گواهينامه  سازمان COMSTECH  به محققين واجد شرايط كشورهاي عضو در رشته‌هاي بيولوژي، شيمي، فيزيك و رياضيات با عناوين ذيل:

-    COMSTECH Award for Young Scientist 
-    COMSTECH Award for Best Scientific Book 
-    COMSTECH Award for Best Research Paper

در سيزدهمين اجلاس مجمع عمومی مقرر گرديد جمهوری اسلامی ايران ميزبان سه شبكه: "شبکه ناو فناوری کشورهای اسلامی"،  "شبکه پارک¬های علمی فناوری کشورهای اسلامی" و شبکه "دانشگاههای مجازی کشورهای اسلامی" باشد. در چهاردهمين اجلاس مجمع عمومي در سال 1389، تاسيس سه شبكه مذكور در جمهوري اسلامي ايران به تصويب رسيد و در دي ماه سال 1390 با حضور دكتر عطاء الرحمن هماهنگ كننده كامستك دبيرخانه هرسه شبكه افتتاح شد.
شبکه دانشگاه های مجازی کشورهای اسلامی (CINVU
شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام یکی از شبکه‌های وابسته به - کامستک - کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری کشورهای هم‌پیمان در سازمان همکاری‌های اسلامی است که میزبانی از آن را وزارت علوم تحقیقات و فناوری بر عهده دارد. این سازمان بین‌المللی  با آرمان دادگری، ژرفایش و پایایی دانش و اندیشه‌ و توانمندسازی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و مهارتی جهان اسلام، در گسترش آموزش‌عالی همگانی استوار بر فناوری هوشمند می‌کوشد
شبکه پارک های علم و فناوری کشورهای اسلامی (INSTP)
شبکه پارک های علم و فناوری کشورهای اسلامی  یکی از شبکه‌های وابسته به - کامستک - کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی است که میزبانی از آن را وزارت علوم تحقیقات و فناوری (پارک علم و فناوری گیلان)  بر عهده دارد از اهداف این شبکه: بهبود وضعیت و نقش پارک¬های علم و فناوری کشورهای عضو در پروژه¬های توسعه ملی و منطقه¬ای،  تسهیل و فراهم نمودن مقدمات ورود محصولات دانش بنیان پارک¬های علم و فناوری به بازارهای جدید اسلامی و جهانی، مشارکت در ارتقاء و بهبود سطح علمی و فناوری کشورهای عضو ،  فراهم سازی زمینه و مقدمات لازم جهت برقراری همکاری و تعامل بین پارک¬های علم و فناوری، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه¬ها و واحدهای صنعتی در کشورهای اسلامی
شبکه نانوفناوری کشورهای اسلامی (INN)
شبکه نانو فناوری کشورهای اسلامی  یکی از شبکه‌های وابسته به - کامستک - کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی است که میزبانی از آن را وزارت علوم تحقیقات و فناوری (پژوهشگاه مواد و انرژی)  بر عهده دارد ماموریت INN بین 57 کشوراسلامی ارتقاء همکاریهای علمی وصنعتی؛ حمایت از انتقال/توسعه/مدیریت در زمینه های آموزشی/پژوهشی/امکانات؛ توسعه شبکه؛ ایجاد زمینه همکاریهای مشترک مراکز علمی/صنعتی/پژوهشی و محققان کشورهای عضو؛ دسترسی آسان به بازارهای جدید محصولات؛ حمایت از آموزش نیروی انسانی واجد شرایط؛ شناسایی نیازهای علمی/پژوهشی/امکانات در کشورهای عضو؛ ایجاد راهکارهای مناسب برای تبادل دانش/منابع علمی/داده/منابع انسانی در زمینه فناوری نانو. 
سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي اسلامي (ISESCO )
تاسیس سازمان آیسسکو وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی در سومین نشست سران کنفرانس اسلامی در مکه در سال1981به تصویب رسید. این سازمان درجهت پاسخگویی به اهداف و آرمانهای امت اسلامی در زمینه¬های علمی آموزشی و فرهنگی و تحکیم همکاریها میان کشورهای اسلامی بوجود آمد. هم اكنون 51 كشور در اين سازمان عضويت دارند.

اهداف سازمان:
1ـ تقويت و ترغيب همكاري ميان كشورهاي عضو و تحكيم آن در زمينه‌هاي آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات
2ـ توسعه علوم كاربردي و استفاده از فناوري پيشرفته در چارچوب آرمان‌ها و ارزش‌هاي جاودان و بلندمرتبه اسلامي
3ـ تحكيم درك و تفاهم ميان ملت‌هاي مسلمان و مشاركت در امور، دستيابي به صلح و امنيت جهاني به شيوه‌هاي گوناگون به ويژه آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات
4ـ حمايت از تكامل و ايجاد هماهنگي ميان مؤسسات تخصصي سازمان كنفرانس اسلامي در زمينه آموزش، فرهنگ و ارتباطات و تحكيم همبستگي يكپارچه اسلامي در ميان كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي
5ـ مطرح نمودن فرهنگ اسلامي به عنوان پايه و اساس برنامه‌ريزي آموزشي در كلية سطوح
6ـ تحكيم فرهنگ اسلامي، حفظ استقلال انديشه اسلامي در برابر تهاجم فرهنگي، عوامل انحراف، تخريب و پاسداري از خصوصيات بارز تمدن اسلامي
7ـ پاسداري از هويت اسلامي مسلمانان در كشورهاي غير اسلامي 

مکانیسم های اجرایی اهداف  سازمان
-  حمایت از دانشگاهها و موسسات دولتی فعال در زمینه مطالعات قرانی و فرهنگ اسلامی و اصلاح برنامه های آموزشی ، کتاب های درسی و روش تدریس
- کمک به دانشگاههای کشورهای عضو برای ایجاد کرسی ها ، موسسات و گروههای مطالعات اسلامی 
- برگزاری کنفرانس ها ، سمینار های علمی ، آموزشی و  فرهنگی 
-  حمایت از سازمان های فعال در امور آموزشی ، علمی ، فرهنگی و ارتباطات 
- تاسیس فدراسیون دانشگاههای جهان اسلام که از ابتکارات آیسسکو می باشد
-  برگزاري كنفرانس‌ها ، سمپوزيومها و سمينارها و تشويق به تأسيس نهادهاي آموزشي و علمي با همكاري دولتها، سازمان كنفرانس اسلامي و سازمانهاي فعال در زمينه‌هاي آموزش، علوم و فرهنگ 
- فعاليت در جهت گسترش فرهنگ اسلامي و زبان قرآن كريم در سطح جهان ميان ملل غيرعرب زبان از طريق همكاري با سازمان‌هاي علمي، آموزشي و فرهنگي اتحاديه عرب و ساير سازمانها و نهادهاي اسلامي براي برنامه‌ريزي و حمايت از طرحهاي مصوب 
-  تقويت مراكز و نهادهاي تخصصي براي حمايت از فعاليت‌هاي علمي و آموزشي افراد، سازمانها، انجمن‌هاي خيريه يا مراكز اسلامي فعال در ترويج فرهنگ اسلامي و تدوين قرآن كريم و زبان عربي
- تشويق و حمايت تلاشهاي كشورهاي عضو به تهيه برنامه هاي آموزشي فني و آموزش عملي از اين برنامه‌ها و نيز تشويق مخترعين و مبتكرين مسلمان 
-  ترويج كارهاي تحقيقي و مطالعاتي براي توسعه و ارتقاء آموزش در كشورهاي اسلامي و القاي ويژگي اسلامي به تمامي ابعاد تمدن، هنر و فرهنگ

جوايز آيسسكو
-    جايزه علم وفناوري :آيسسكو هرسال در رشته هاي  مختلف علوم وفناوري و در چارچوب تشويق مباحث علمي در جهان اسلام و كمك به تلاش‌هاي انجام شده براي توسعه به برترين دانشمند‌ان جهان اسلام اعطا مي نمايد. در سال 2010 اين جايزه به دكتر حسين بهاروند ــ رييس بخش سلول‌هاي بنيادي پژوهشگاه رويان ــ اختصاص يافت. اين جايزه در اجلاس وزراي علوم و تحقيقات علمي كشورهاي اسلامي اعطا مي شود. و در سال 2014 به آقاي دكتر هوشمند از پژوهشگاه زيست فناوري و مهندسي ژنتيك اعطاء شد.
-    جايزه سواد آموزي بزرگسالان :آيسسكو به منظور بهبود اسراتژيها ، طرح ها و برنامه هاي مربوط به سواد آموزي بزرگسالان به صورت غير رسمي غير مدرسه اي در كشورهاي عضو به تحقيقاتي كه منجر به نتايج برجسته اي در سوادآموزي ، توجه به مسائل برابري جنسيتي ،فرايند آموزش ويادگيري و... گردد اعطا مي نمايد.
 
بانک توسعه اسلامی
بانک توسعه اسلامی یک موسسه مالی بین¬المللی است که به موحب مصوبه کنفرانس وزرای اقتصاد کشورهای اسلامی درسال1973در جده تاسیس گردید و بانک رسماً در20 اکتبر 1975 افتتاح شد. هدف بانک تقویت توسعه اقتصادی و پیشرفت اجتماعی کشورهای عضو و جوامع مسلمان برطبق اصول شریعت اسلامی می¬باشد.
مرجع ملی بانك در ايران وزارت امور اقتصادي و دارايي مي باشد.
نقش بانک در عرصه آموزش، علوم و فناوری 
- برنامه همکاری تکنیکی نظیر برگزاری دوره¬های کوتاه مدت برای کارشناسان، سمینارها و 
کارگاه¬های آموزشی و کنفرانس.
- برنامه حمایت از متخصصان و موسسات تحقیقاتی کشورهای عضو از طریق سرمایه¬گذاری پروژه های تحقیقاتی می¬باشد که از "صندوق کمک¬های تکنیکی" تامین می¬شود.
- اعطای بورس با هدف کمک به دانشجویان برجسته مسلمان در کشورهای غیرعضو.
- اعطای "بورس شایستگی" با هدف توسعه تکنیکی نیروی انسانی متخصصی و ارتقا توان تحقیقاتی علمی و فناوری محققان.
- اعطای جوائز علم و فناوری به مبلغ یکصد هزاردلار به موسسات تحقیقاتی و توسعه¬ای.
- اعطای بورس کارشناسی ارشد به دانشجویان کشورهای کمتر توسعه¬ یافته برای تحصیل درکشورهای عضو و... 
- کمک تکنیکی برای تشکیل یا تجدید سازمان موسسه¬های تحقیقاتی.
- کمک به انتقال نتایج تحقیقات به بخش¬های توسعه ای جهت بکارگیری، ثبت و مستندسازی آن.

شیوه درخواست استفاده از تسهیلات
درخواست هر نوع تامین مالی بایستی از طریق مرجع رسمی مربوطه در هر کشور به IDB ارسال گردد. در جمــهوری اسلامی ایــران، مـــرجع رسمی مربوطه وزارت امور اقتصادی و دارایی – دفتر وامها، مجامع و موسسات بین المللی سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران که از طریق مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت عتف اقدام می شود. 

روش های سرمایه گذاری بانک
کلیه پروژه های و برنامه های علم و فناوری تحت سه مقوله زیر قرار می گیرند:
1) تجهیزات مادی و زیر ساخت ها
شیوه های سرمایه گذاری مجاز شامل وام، اجاره، فروش قسطی، کمک های بلاعوض/ وام های کمک تکنیکی برای ایجاد توانایی است.
2) فعالیت های تحت برنامه همکاری تکنیکی
این فعالیت ها شامل دوره های کوتاه مدت ( حداکثر 6 ماهه) برای کارشناسان، آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت، سمینارها، کارگاه های آموزشی و کنفرانس ها است.
تمام افراد و مؤسسه ها بهره مند از این برنامه باید از کشورهای عضو باشند.
3) سرمایه گذاری پروژه های تحقیقاتی
این نوع سرمایه گذاری ترتیبات جدیدی است که توسط مدیریت بانک به منظور همگامی با 
حمایت های بیشتر متخصصان و موسسه های تحقیقاتی در اجرای پروژهای خاص اتخاذ و تصویب شده است. این سرمایه گذاری از صندوق کمک های تکنیکی تامین می شود و میتواند شامل موارد زیر باشد:
- کمک تکنیکی برای تشکیل یا تجدید سازمان موسسه های تحقیقاتی با هدف ایجاد توانایی؛
- آموزش ؛ و 
- کمک به انتقال نتایج تحقیقات به بخش های توسعه برای بکارگیری و شامل کمک به ثبت و مستندسازی و غیره می شود.
فعالیت های علم و فناوری بانک 
     در سالهای گذشته بانک توسعه فعالیت های خودرا با کامستک و دیگر موسسه های علم و فناوری افزایش داده است و نتیجه ملموس این تشدید فعالیت ها پردازش و اجرای پروژه های مرتبط با علم و فناوری و سرمایه گذاری های متعدد در این زمینه است که عمدتاً شامل سرمایه گذاری پروژه ها، کمک تکنیکی برای ایجاد توانایی، برنامه های بورسیه و برنامه های همکاری تکنیکی است.
1- سرمایه گذاری پروژه ها
سرمایه گذاری پروژه ها عامل مهمی است که از طریق آن انتقال فناوری رخ می دهد.
این سرمایه گذاری از طریق متعدد مثل وام های بدون بهره، مشارکت به تساوی، اجاره و فوش قسطی است.
2- کمک تکنیکی برای ایجاد توانایی
فعالیت های سرمایه گذاری پروژه ها در بانک به وسیله عملیات کمک تکنیکی کامل می شود. که مختص کشورهای عضو به ویژه کشورهای عضو کمتر توسعه یافته است. این کمک به منظور تسهیل اداره و اجرای پروژه و حمایت از ایجاد توانایی نهادی و مادی است که به صورت وام، کمک بلاعوض و یا تلفیقی از هر دو صورت است. و گاهی به صورت مشاوران قراردادی برای کمک به پروژه  است. دیگر شکل های این کمک از طریق مؤسسه تحقیق و آموزش اسلامی به صورت برگزاری سیمنارها و کارگاه¬های آموزش اسلامی به صورت برگزاری سمینارها و کارگاه های آموزشی است.
3- برنامه همکاری تکنیکی
هدف این برنامه ترویج تبادل متخصص و تجربه میان اعضا از طریق سرمایه گذاری فعالیت های کوتاه مدت است.
فعالیت این برنامه براساس کمک بلاعوض شامل:
الف- ماموریت های (حداکثر 6 ماهه) کارشناسان کشورهای عضو به کشورهای عضو دیگر به منظور اجرای پروژه و یا ارائه خدمات مشاوره ای.
ب- آموزش ضمن خدمت و گروه های آشناسازی برای بهره مندی پرسنل کشورهای عضو از تجربیات آنها.
پ- سیمنارها و کارگاه های آموزشی به منظور تبادل تجربه میان کارشناسان کشورهای عضو در مورد موضوعات مهم.

4 - برنامه حمایت بانک از محققان جوان
این برنامه که با کامستک مشترکاً طراحی شده است شامل تخصیص کمک های بلاعوض تحقیقاتی فردی از 8000 دلار تا 15000 دلار می شود 
برنامه کارگاه آموزشی سالیانه با مدرنترین تکنیک های پیشرفته مصوب سال 1999 که دو دوره آن از طریق شبکه های بین الدولی کامستک اجرا شده است
5- برنامه بورسیه
الف- برنامه بورسیه برای جوامع مسلمان در کشورهای غیر عضو
این برنامه از سال 1983 آغاز شده است و با هدف کمک به دانشجویان مسلمان برجسته ساکن در کشورهای غیر عضو برای ادامه تحصیلات در داروسازی، مهندسی، دندانپزشکی، پرستاری، علوم دامپروری، کشاورزی، و علوم کامپیوتر در دانشگاه های کشور متبوعشان یا کشورهای عضو بانک است. این کمک مالی به صورت وام قرض الحسنه در اختیار دانشجو قرار می گیرد که پس از تحصیل آن را مسترد می¬کند. هدف از این برنامه توسعه استعدادهای انسانی جوامع مسلمان ساکن کشورهای غیرعضو است. 
ب- برنامه بورسیه شایستگی
این بورسیه با هدف توسعه تکنیکی نیروی انسانی متخصص علم و فناوری و ارتقا توانایی تحقیقاتی و علمی و فناوری محققان در کشورهای عضو برای مطالعات و تحقیقات پیشرفته در علوم و فناوری کاربردی اعطا می شود.
محل تحصیل درمؤسسه های پیشرفته علمی و فناورانه کشورهای صنعتی جهان مثل آمریکای شمالی، اروپای غربی، ژاپن، استرالیا و غیره. مي باشد
پ- برنامه بورسیه کارشناسی ارشد
این بورسیه با هدف کمک به دانشجویان کشورهای کمتر توسعه یافته برای ادامه تحصیل در کشورهای عضو بانک در رشته های علمی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اعطا می شود.
6- برنامه متخصصان جوان (فرصت های شغلی)
این برنامه مختص فارغ التحصیلان برجسته جوان است که میتواند بطور مؤثر و کارآ به بانک در رسیدن به اهداف و مأموریتش کمک نمایند و بانک ضمن ارائه آموزش های لازم به آنان از خدمات آنان در قبال پرداخت حقوق و مزایا بهره مند می شود.
7- جوایز بانک توسعه برای علوم و فناوری
یکی از اقدامات جدید بانک توسعه که به پیشنهاد گروه مشاوره بانک آغاز شده است ایجاد جایزه ای به مبلغ 000/100 دلار آمریکا برای دستاوردهای جدید و نتایج برجسته تحقیقات در زمینه علم و فناوری است.
 بانك همچنين با مؤسسه های مهم علم و فناوری نظير  کامستک يونسكو و آيسسكو همكاري دارد.
سازمان D.8  
    گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (D.8) که عموما با عنوان سازمان همکاری اقتصادی گروه هشت شناخته می شود، متشكل از هشت کشور در حال توسعهٔ اسلامی شامل ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است كه در ۱۵ ژوئن ۱۹۹۷ (۲۵ خرداد ۱۳۷۶) به پیشنهاد نجم‌الدین اربکان رهبر متوفی حزب اسلام‌گرای رفاه و نخست وزیر وقت ترکیه با هدف تقویت همکاری‌های اقتصادی کشورهای عضو تشکیل شد. دبيرخانه گروه هشت در استانبول – تركيه است و از ژانويه 2013 تا سال 2017 علي محمد موسوي، مديركل سابق همكاري هاي اقتصادي بين المللي وزارت امور خارجه ايران، دبيركل اين سازمان بود. در حال حاضر، «داتو کو جعفر کو شعاری (Dato’ Ku Jaafar Ku Shaar) از کشور مالزی دبیرکل این سازمان است.
تاسيس «دانشگاه بين المللي گروه هشت»
     سازمان همکاری اقتصادی گروه هشت در سال 2007 تدوین نقشه راه 10 ساله این سازمان را در دستور کار قرار داد و وزارت امور خارجه ایران از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري درخواست كرد برنامه هاي قابل اجرا براي تدوين «این نقشه راه 10 ساله» را ارايه كند. متعاقب اين درخواست، طرح تاسيس "دانشگاه بين المللي گروه هشت كشور اسلامي در حال توسعه (D8)" از طرف مركز همكاري هاي علمي بين المللي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به وزارت امور خارجه ارايه شد. نقشه راه 10 ساله گروه هشت (18-2008)  در سال  2008، به تصويب ششمين اجلاس سران دي هشت در مالزي رسيد که در آن، اشاره مستقيمي به تاسيس دانشگاه بين المللي گروه هشت نشده، ولي بند(7) بخش (10) آن با عنوان «علوم، فناوري و نوآوري»، بر لزوم «تقويت همكاري هاي علوم و فناوري با هدف نهاديه كردن اين همكاري ها از طريق تاسيس مراكز تحقيقاتي دانشگاه/موسسه دي هشت» تاكيد كرده است. در واقع براي گروه هشت كشور اسلامي در حال توسعه با جمعيتی يك ميلياردي ، نيروي كار 400 ميليوني و ظرفيت هاي انرژي، صنعتي، اقتصادي و تجاري قابل ملاحظه كه بنيان گذاران آن در سوداي تشكيل «باشگاه سياسي-اقتصادي اسلامي» شبيه به «گروه هشت كشور صنعتي» هستند، تاسيس يك دانشگاه بين المللي و ارتقاي «تبادل دانشجويي و دانشگاهي (Student & University Mobility)»، پروژه اي پراهمیت محسوب مي شود. بررسي هدف هاي تعريف شده در سند نقشه راه 10 ساله گروه هشت نشان می دهد كه دانشگاه D8 مي تواند به عنوان قطب (Hub) ظرفيت سازي نيروي انساني بين كشورهاي عضو عمل كند. 

https://developing8.org

تاسیس دانشگاه D8:
-    طرح توجیهی تاسیس دانشگاه با محوریت دانشگاه همدان ، از طرف دانشگاه بوعلی سینا و مرکز همکاری های علمی بین المللی در خرداد ماه 1395 تهیه و متعاقب آن، پیش نویس اساسنامه دانشگاه بین المللی گروه هشت به دو زبان انگلیسی و فارسی در مرداد ماه 1395 تهیه شد
-    کمیسیون آموزش عالی در جلسه مورخ 5/4/1395 خود با کلیات تاسیس دانشگاه گروه هشت با محوریت دانشگاه بوعلی سینا موافقت کرد.
-    اساسنامه تاسیس دانشگاه در جلسه شماره 901 شورای عالی گسترش آموزش عالی وزارت متبوع، مورخ 30/7 1396 به تصویب رسید.
-    دانشگاه بوعلی سینا، مجوز 8 رشته و 13 گرایش را دریافت کرده است. طراحی وب سایت، احداث خوابگاه مستقل، کمک های مالی دریافت شده از جمله طریق استانداری، فعالیت مرکز آموزش زبان فارسی و ... از جمله اقدامات دیگر انجام شده برای تاسیس دانشگاه گروه هشت است. دانشگاه دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و زیر نظر هیات امنایی متشکل از وزرا و نمایندگاه کشورهای عضو و سایر اعضای حقوقی اداره می شود.   
 
مركز انتقال فناوري در آسيا و اقيانوسيه APCTT
مرکز انتقال فناوری آسیا و اقیانوسیه(APCTT)، یک مرکز منطقه ای زیر نظر کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه (UNESCAP) است. این مرکز فضایی را برای نوآوری، انتقال و تجاری سازی فناوری در سطح کشورهای عضو فراهم می کند. 53 کشور عضو اصلی و 9 عضو وابسته اسکاپ، اعضای APCTT نیز هستند. مقر این مرکز در شهر دهلی نو هند است. 
مرکز در 18 کشور عضو شامل بنگلادش، چین، فیجی، هند، اندونزی، ج.ا. ایران، قزاقستان، مالزی، نپال، پاکستان، فیلیپین، جمهوری کره، سریلانکا، تایلند، ازبکستان، ویتنام، روسیه و تاجیکستان دارای مرجع ملی  است. 
این مرکز با هدف تقویت محیط نوآوری و انتقال فناوری در کشورهای عضو، طرح ها، برنامه ها و فعالیت های خود را که کشورهای عضو و اهدا کنندگان بین المللی آن را تامین می‌کنند، اجرا می نماید. ذینفعان اصلی APCTT سیاستگذاران، مراکز ارتقا و انتقال فناوری، موسسات تحقیق و توسعه، کارآفرینان مبتنی بر فناوری، استارتاپ ها و شرکت های کوچک و متوسط و تأمین مالی فناوری، نهادهای سرمایه گذاری خطرپذیر و سایر موسسات مرتبط در آسیا و اقیانوسیه هستند. 
هدف کلی APCTT تقویت توانایی انتقال فناوری در منطقه آسیا و اقیانوسیه و تسهیل واردات/صادرات فناوری های سازگار با محیط زیست در کشورهای عضو است. فعالیتهای APCTT در سه زمینه خاص متمرکز شده است: نوآوری‌های فناوری برای توسعه پایدار، انتقال فناوری و تجاری سازی و کارآفرینی فناوری، شرکتهای نوپا و کوچک و متوسط مبتنی بر فناوری.
دستگاه طرف عضویت سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
مرکز استنادي علوم جهان اسلام (ISC)
مرکز استنادي علوم کشورهاي اسلامي (ISC ) يک سيستم اطلاع رساني علمي است که در صدد تجزيه و تحليل مجلات علمي کشورهاي اسلامي بر اساس معيارهاي علم سنجي معتبر مي باشد. طرح تاسيس اين مركز در سومين نشست وزاري آموزش عالي کشورهاي اسلامي در اکتبر سال 2006 در کويت مطرح و  در نهمين مجمع عمومي وزاري آموزش و پرورش کشورهاي اسلامي در رباط – مراکش در سال 2007  به تصويب رسيد. ايران با توليد ISC، بعد از ايالات متحده كه 60 سال در مطالعات استنادي تجربه دارد و نيز بعد از كشور هلند ، سومين نظام استنادي جهان را بنيانگذاري كرده است كه يكي از دستاوردهاي بسيار ارزشمند جمهوري اسلامي ايران در حوزه پيشرفتهاي علمي محسوب مي گردد. هم اکنون، اين تحليل علمي توسط موسسه اطلاعات علمي (ISI ) در دنياي انتشارات به خصوص در مورد نشريات، صورت مي پذيرد. در حقيقت، ISC مي کوشد تا چنين تحليلي را انجام دهد و هم اکنون با استفاده از اطلاعات جمع آوري شده از انتشارات فارسي، به خصوص مجلات علمي، در تحليل محتوايي، ارزيابي مجلات و رتبه بندي موسسات علمي، نويسندگان و مجلات در سطح ملي موفقيت هايي کسب کرده است. از آنجا که معيارهاي علم سنجي بر اساس قوانين علمي پايه گداري شده اند، آن دسته از فراورده هاي علمي که توسط ISC توليد مي شوند برابر با فراورده هاي توليد شده توسط ISI مي باشند.
فرآورده هاي پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC)    

 در ادامه فرآورده هاي اين نظام معرفي شده اند:
گزارش هاي استنادي نشريات فارسي (PJCR)
گزارشهاي استنادي نشريات عربي (AJCR)
گزارشهاي استنادي نشريات انگليسي (EJCR)
نمايه استنادي علوم ايران (ISCI)
نمايه استنادي علوم جهان اسلام 
پايگاه طلايه داران علم ايران (PESI)
پايگاه استنادي برترين همايش هاي علمي فارسي (PHPD)
نظام تمام متن مقالات مجلات جهان اسلام  (ISC E-Journals)
نظام شاخص هاي عملكردي نشريات فارسي ( (PJPI)
نظام تحليل داده هاي نشريات فارسي (در دست طراحي) (DPJA)
نظام آگاهي رساني نشريات علمي جهان اسلام
نظام آگاهي رساني علمي جهان اسلام (در دست طراحي) (ISC CAS)
گزارش استنادي (Citation Report)
توليد کتاب علم ايران
تحليل استنادي نشريات فارسي حوزه علوم انساني در پايگاه PJCR در دوره زماني 1382- 1386
بررسي وضعيت توليدات علمي 20 کشور برتر دنيا
طراحي و توليد مجموعه مقالات کنفرانس‌هاي علمي مرکز استنادي علوم کشورهاي اسلامي:جمهوري اسلامي ايران( پايگاه همايش‌هاي پراستناد فارسي)