گفتمان سازی در حوزه جذب دانشجویان بین المللی، ایجاد موازنه در جریان مهاجرت های علمی دانشجویی در ایران، زمینه سازی برای ایفای نقش دانشجویان بین المللی در روند تجارت اقتصاد دانش بنیان به سایر کشورها، گسترش جمعیت دانشجوی بینالمللی، افزایش همکاری میان فعالان حوزه جذب دانشجویان بینالمللی، مسیر کسب جایگاه واقعی نظام آموزش عالی ایران در سطح بین الملل و تحقق مرجعیت علمی بیش از گذشته از مباحث مورد بحث در اولین جشنواره دانشجویان بینالمللی دانشگاههای ایران با مشارکت فعال دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشگاههای سراسر کشور بود.
دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاحیه «نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین المللی در ایران» بر ضرورت همکاری بخش های مرتبط با دیپلماسی علمی تأکید کرد و گفت: جذب دانشجویان خارجی و بحث دیپلماسی علمی نیاز به عزم فرابخشی دارد.
وی ضمن تقدیر از رؤسای دانشگاه هایی که میزبان دانشجویان بین المللی هستند، به اولویتهای پنجگانه وزارت علوم اشاره کرد و گفت: 1- مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری ونوآوری 2- آموزش، پژوهش، برون داد هدفمند 3- نوآوری فرهنگ و فرهنگ نوآوری 4- شاگرد، فناور و نوآور پروری و 5- تولید ثروت، خدمت و سرمایه از دانش، 5 اولویت وزارت علوم است.
دکتر زلفی گل افزود: یکی از این اولویتها دیپلماسی علمی است که به تبادل استاد، دانشجو و پذیرش دانشجویان غیرایرانی میپردازد. در این دوره از مدیریت وزارت علوم توجه ویژه ای به بحث دیپلماسی علمی و بخشهای مختلف آن شده است. سیاست گذاری در وزارت علوم باید به گونهای باشد که این دیپلماسی علمی ضمن محقق شدن، ترغیب و تشویق شود.
وزیر علوم گفت: رعایت اخلاق دیپلماسی علمی نیروی پیش ران علمی است که باید به آن توجه بسیار داشت. رعایت اخلاق دیپلماسی علمی به این معناست که شرط ورود و خروج دانشجویان و اعضای هیأت علمی بین المللی را تسهیل کنیم که در این زمینه اقدامات خوبی توسط وزارت امور خارجه و پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا انجام شده اما کافی نیست. ما انتظار داریم امور تسریع شود و مراحل ورود و خروج، پذیرش، فارغ التحصیلی و تأیید مدارک تحصیلی دانشجویان خارجی در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد.
وی اضافه کرد: بحث دیگری که در دیپلماسی علمی باید به آن توجه کرد، بحث "قدرت نرم نظام" است. قدرت نرم یعنی تلاش کنیم در قلب مردم کشورهای همسایه نفوذ داشته باشیم و آن از طریق علم و دانش میسر است. با نفوذ از راه علم و دانش و تبادلات علمی-دانشگاهی است که قدرت نرم نظام افزایش مییابد. در این راستا از رؤسای دانشگاهها می خواهیم که به جذب دانشجوی غیر ایرانی نگاه مادی صرف نداشته باشند و به بحث معنوی، فرهنگی، پیشینه تاریخی و تقویت ارتباط بین کشورها بیشتر توجه کنند.
دانشگاه گیلان نیز با حضور در این جشنواره و شرکت فعال در نمایشگاه به ارائه دستاوردهای جذب در زمینه دانشجویان بین المللی پرداخت.