اراسموس پلاس (+Erasmus) برنامه اتحادیه اروپا در زمینه های آموزش، جوانان و ورزش برای دوره 2021-2027 است. آموزش، تربیت، جوانان و ورزش حوزه های کلیدی هستند که از تمامی دانشجویان و اساتید در توسعه انسانی و حرفه ای آنها حمایت می کنند. تربیت، آموزش با کیفیت بالا، فراگیر، و همچنین یادگیری رسمی و غیررسمی، در نهایت جوانان و شرکت کنندگان در هر سنی را با صلاحیت ها و مهارت های مورد نیاز برای مشارکت معنادار آنها در جامعه دموکراتیک، درک بین فرهنگی و گذار موفق در بازار کار مورد حمایت مالی قرار می دهد. با تکیه بر موفقیت برنامه در دوره 2014-2020، اراسموس پلاس تلاش های خود را برای افزایش فرصت های ارائه شده به شرکت کنندگان بیشتر و طیف وسیع تری از سازمان ها، با تمرکز بر تاثیر کیفی آن و کمک به فراگیرتر و منسجم تر، سبزتر و دیجیتالی تر، تقویت می کند. شهروندان اروپایی باید با دانش، مهارت‌ها و شایستگی‌های مورد نیاز در جامعه‌ای در حال تغییر پویا که به طور فزاینده‌ای متحرک، چندفرهنگی و دیجیتالی است، مجهز شوند. گذراندن وقت در کشوری دیگر برای تحصیل، یادگیری و کار باید به یک استاندارد همگانی تبدیل شود و فرصت یادگیری دو زبان دیگر علاوه بر زبان مادری، باید به همه ارائه شود. این برنامه یک جزء کلیدی است که از اهداف منطقه آموزش اروپا، برنامه اقدام آموزش دیجیتال 2021-2027، استراتژی جوانان اتحادیه اروپا و برنامه کاری اتحادیه اروپا برای ورزش (2021-24) حمایت می کند.

برنامه + Erasmus بُعد فراگیر خود را با حمایت از فرصت‌هایی برای توسعه شخصی، اجتماعی-آموزشی و حرفه‌ای افراد در اروپا و فراتر از آن، با هدف عدم پشت سر گذاشتن استعدادهای هیچ فردی، به افق جدیدی می‌برد. این برنامه برای افزایش تأثیر کیفی اقدامات و تضمین فرصت‌های برابر، بیشتر و بهتر به افراد در سنین مختلف و با پیشینه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی متنوع خواهد رسید. نزدیک شدن به افرادی که فرصت های کمتری دارند، از جمله افراد دارای معلولیت و مهاجران، و همچنین شهروندان اتحادیه اروپا که در مناطق دورافتاده زندگی می کنند یا با مشکلات اقتصادی-اجتماعی روبرو هستند، در مرکز هسته توجه این برنامه است.  همچنین این برنامه شرکت کنندگان خود، به ویژه جوانان را تشویق می کند تا در جامعه مدنی مشارکت کنند و یاد بگیرند که در مورد ارزش های مشترک اتحادیه اروپا آگاهی پیدا کنند. این برنامه به توانمندسازی جوانان و تشویق مشارکت آنها در زندگی دموکراتیک، به ویژه از طریق حمایت از فعالیت های مرتبط با جوانان 2022، که در سخنرانی وضعیت اتحادیه در سپتامبر 2021 اعلام شد، ادامه خواهد داد.

علاوه بر این، توسعه مهارت‌ها و شایستگی‌ها و مهارت‌های دیجیتال در زمینه‌های آینده‌نگر، مانند مبارزه با تغییرات آب و هوایی، انرژی پاک، هوش مصنوعی، روباتیک، تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و غیره برای رشد و انسجام پایدار اروپا در آینده ضروری است. این برنامه می‌تواند با تحریک نوآوری و پر کردن شکاف دانش، مهارت‌ها و شایستگی‌های اروپا، سهم معناداری داشته باشد. کسب و کارهای اتحادیه اروپا باید از طریق استعداد و نوآوری رقابتی تر شوند. سرمایه گذاری صورت گرفته در دانش، مهارت ها و شایستگی ها، با کمک به رشد پایدار و تضمین برابری، رفاه و شمول اجتماعی در اروپا و فراتر از آن، برای افراد، مؤسسات، سازمان ها و جامعه به عنوان یک کل مفید خواهد بود. چالش دیگر به روند مشارکت محدود در زندگی دموکراتیک و سطح پایین دانش و آگاهی در مورد مسائل اروپایی و تأثیر آنها بر زندگی همه شهروندان اروپایی مربوط می شود. بسیاری از مردم تمایلی به مشارکت و مشارکت فعال در جوامع خود یا در زندگی سیاسی و اجتماعی اتحادیه اروپا ندارند، یا با مشکلاتی روبرو هستند. تقویت هویت اروپایی و مشارکت جوانان در فرآیندهای دموکراتیک برای آینده اتحادیه اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است. این موضوع می‌تواند از طریق فعالیت‌های یادگیری غیررسمی که با هدف ارتقای مهارت‌ها و شایستگی‌های جوانان و همچنین شهروندی فعال آنها انجام می‌شود، مورد هدف قرار گیرد

 

راهنمای دسترسی به فرصت های اراسموس+ از خارج از اتحادیه اروپا